Prowadnice łańcuchowe są jednymi z najczęściej wykorzystywanych w przemyśle. Zostały one między inny wykorzystane do transportera z pinami. W związku z tym, że prowadnice łańcuchowe pracują w ruchu transportując towary i materiały, z czasem zużywają się. Należy zastanowić się więc nad tym, materiał na prowadnice łańcucha do transportera z pinami wybrać?
Jeszcze kilkanaście lat temu wybór byłby zdecydowanie łatwiejszy, ponieważ rynek tworzyw sztucznych w naszym kraju nie był tak bogaty. W tej chwili wybór jest zdecydowanie większy. Tworzywa na prowadnice łańcuchowe występują w różnych kolorach oraz z różnymi dodatkami. Najbardziej popularne są przede wszystkim polietylen oraz poliamid. Warto podkreślić jednak, że w większości aplikacji wykorzystywany jest zielony polietylen. Dlaczego? Postaramy się to wyjaśnić.
Jakie tworzywo na prowadnice?
Integralną częścią każdej prowadnicy łańcuchowej są elementy ślizgowe z tworzyw sztucznych. Zastosowanie polimerów znacznie poprawiło pracę prowadnic. Stała się ona zdecydowanie cichsza oraz czystsza. Wyeliminowane zostały również drgania, ponieważ tworzywa na bazie polimerów doskonale absorbują wibracje powstające podczas pracy.
Z uwagi na ślizgowy charakter tego typu aplikacji, najlepszym wyborem są:
- polietylen,
- teflon
- oraz poliamid.
Polietylen na prowadnice łańcuchowe do transportera z pinami
Polietylen jest materiałem, który do prowadnic stosuje się najczęściej. Dzieje się tak, ponieważ posiada on doskonałe właściwości ślizgowe, wysoką odporność na ścieranie i jest przy tym bardzo lekki (niska gęstość materiału). Warto wspomnieć również o tym, że jest to materiał odporny chemicznie oraz obojętny fizjologicznie. Dzięki temu możemy zastosować go w przemyśle farmaceutycznym, chemicznym i spożywczym (zgodność z normami FDA).
Prowadnice łańcuchowe z teflonu
Bardzo dobre właściwości ślizgowe teflonu sprawiają, że jest on również chętnie co polietylen, wykorzystywany w aplikacjach pracujących w ruchu. Nie mniej, PTFE stosuje się zdecydowanie rzadziej do prowadnic łańcuchowych. Jest to bowiem materiał ciężki i drogi. Cena gotowego transportera przy zastosowaniu teflonu byłaby więc bardzo wysoka.
Poliamid do prowadnic łańcuchowych
Poliamid PA6 jest zdecydowanie najrzadziej stosowany na prowadnice łańcucha do transportera z pinami. Posiada on nieco gorsze właściwości cierno-ślizgowe. Zużycie poliamidu byłoby więc zdecydowanie szybsze. Wpłynie to oczywiście na ekonomię rozwiązania i konieczność przeprowadzenia napraw zdecydowanie częściej.
Jak zamówić tworzywa do prowadnic?
Możemy zaproponować Państwu tworzywa do dalszej obróbki w formie przygotówki (formatek) oraz gotowe prowadnice.
- formatki (przygotówki) - to płyty o odpowiedniej grubości przycięte według Państwa zapotrzebowania. Maksymalna szerokość do 1250 mm, a długość 3000 mm. Wszystkie wymiary (grubość, szerokość, długość) posiadają naddatki konieczne do dalszej obróbki wiórowej. Powierzchnia materiału również powinna ulec obróbce, ponieważ na jej powierzchni mogą się znajdować zarysowania poprodukcyjne;
- gotowe prowadnice łańcuchowe - wykonywane są według rysunku i dokumentacji dostarczonej nam przez klienta. Plusem tego rozwiązania jest fakt, że otrzymują Państwo od nas gotowe do montażu elementy. Zgodność z rysunkiem jest oraz powtarzalność jest bliska 100 %, ponieważ gwarantuje to nasz nowoczesny i precyzyjny park maszynowy.
Jakie mogą być problemy z tworzywami w prowadnicach ?
Wbrew pozorom prowadnica spełnia bardzo istotną rolę w transporcie wewnątrzzakładowym. Każda awaria przenośnika, która wynika z uszkodzenia prowadnicy wiąże się z przestojami i niepotrzebnymi kosztami. Dlatego ważne jest aby odpowiednio dobrać materiał z jakiego będzie wykonana.
Najczęstsze uszkodzenia prowadnicy to:
- zbyt szybkie ścieranie części z tworzyw konstrukcyjnych
- uszkodzenia mechaniczne (pęknięcia, odkształcenia) części z tworzyw
Aby uniknąć nieprzewidzianych sytuacji zapraszamy do kontaktu chętnie podpowiemy jak wybrać tworzywo na prowadnicę oraz jak je bezpiecznie użytkować